Lära hästen att stegra..

Fick en kommentar som inspererade mig att skriva detta inlägget, Ida inspererade mig att skriva detta inlägget!
Kolla in hennes gulliga blogg ;) klicka bara på namnet för att komma till den.
 
Jag lärde Jasmine stegra för något årsen 2010 tror jag det var.
Men en viktig sak att tänka på när man lär dom att stegra speciellt när man sitter på ryggen att man inte använder samma hjälper som man gör när man rider för då är det lätt att dom missuppfattas och dom stegrar iställer för att göra det du hade tänkt egentligen och det är inte alltid så himla kul.
 
Jasmine gjorde det själv i början t.ex när hon ville sticka och man höll in henne började hon gå uppått och stegra och studsa.
 
 
 
Jasmine är väldigt lätt lärd, så jag höll in henne och drev lite drev tills hon gick uppått och tillslut gjorde hon ju det och då berömde jag henne så hon tyckte det var kul.
Jasmine är extremt lätt lärd hon tycker det är kul att lära sig nya saker och hon tycker det är kul att stegra.
Men man får vara noga att man bara berömmer när det var meningen att dom skulle stegra.
 
Så lärde jag iaf Jasmine att stegra, och det funkade iaf för oss tror det beror mycket på hästen hur du ska lära den att stegra.
Säger ju inte att mitt sätt funkar för alla men det funkade iaf för mig och Jasmine;)
 
 
/kram

Kommentarer
Postat av: emma

sv; Ja kanske, men inte med en gång! :) :)

2012-07-13 @ 11:48:14
URL: http://nattstad.se/emmabreitenfellner
Postat av: Wilma

Ja det måste vara jätteläskigt att sitta på en häst som stegrar (har aldrig gjort det ) duktig du är som siter kvar, barbacka till och med! :)

2012-07-13 @ 18:31:39
URL: http://wilmafur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0