ha ponnyn rakad eller inte?

själv så rakat mamma mina ponnies minst en gång om året oftast två, varför?
jo för att det är skönt för dom att slippe den tjocka pälsen så har jag varma vinter täcken på dom istället ;)
dock så brukar mammma inte raka benen eftersom det är bra om dom har päls på benen
när det är lera och slask.
Sen så tycker jag att om man tränar så blir dom lätt svettiga med den långa pälsen och det
är därför också.

dock så tycker jag inte att man ska raka en ponny som är smal för att den håller sig inte varm lika lätt
sen så är det ju dumt att den ska behöva lägga energi och förbränna fett på att
hålla sig varm, nej om jag haft en ponny som jag försökte få upp i vikt för den var smal
så hade jag inte rakat den.

brukar även raka lite roliga motiv på baken typ prinsess krona och hjärta ;)



desseutom så brukar mina ponnies få en riktigt tjock ponny päls!
dom får liksom en hel vinter fäll XD



snart är det ju säsong för det med dröjer nog inte länge förs jag ber mamma raka Jasmine ;)
hihi funderar på om jag ska ha något roligt motiv på baken på henne ;)


rakar ni era ponnies? varför? varför inte?



Seya!

Kommentarer
Postat av: Amanda Josefsson- ponnyryttare & fotograf

qlempis & kiwi ska inte rakas, men kanske lucky.. beror på hur mycket päls han sätter :)

2011-09-12 @ 22:14:30
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Johanna

2011-09-13 @ 07:26:17
Postat av: Johanna

Vi kommer att raka Moje för han får så himla tjock vinter päls så han svettas skit mycket efter varje gång man har ridit honom om han inte blir rakad :)

2011-09-13 @ 07:28:27
URL: http://skogensgard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0