Hagar och sommarbeten

sommar bete är något som jag tycker att alla hästar/ponnies ska ha rätt att ta del av lixom som en pause från tävlandet och så lixom bara vara.

Sen så självklart så förstår jag att inte Roffe, Malin Ludger eller Jan brink vill stäla ut sina hästar på sommarbete mitt under tävlings säsongen eftersom det är en hög skaderisk.
Men vissa människor låter ju inte sina hästar/ponnies gå ut alls på sommarbete, utan har dom inne året om vilket är FEL man kan ju inte tävla massa och så och sen så får hästen ingen pause det är ju inte rätt!

Dom behöver ju ha några veckors pause på sommaren tid att vila ut sig.

Och sen så finns det ju dom som har sina hästar i pyttesmå hagar ensamma satt dom inte ska kunna springa och bli sparkade.
Men innan man red in hästarna så levde dom ju i flock, och dom är vana vid att leva i flock det är därför när man går förbi en hage som det alltid står en häst och vakar menas dom andra sover det står alltid minst en häst eftersom dom är flykt djur så håller en koll på om det kommer någon fara och varnar isåfall dom andra.

Men om hästen inte får umgås med andra hästar utan står ensam i hagen hela tiden, så försvinne det sociala den vet inte längre hur den ska uppföra sig gentemot en annan häst vet inte ur den ska vara eller göra.
Och helt enkelt inte hur den ska uppföra sig.

Det kan ta väldigt lång tid innan hästen vet hur den ska reagera om den stått ensam länge, vilket är synd.



Jag menar kolla vad härligt det ser ut tycker alla hästar borde ha rätt till stora hagar med mycket grönt gräs på sommaren.


Visa mig din häst, och jag ska säga vem du är

ett fint citat tagen ur en bok.

Seya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0