Foder.....

tänkte skriva ett kort inlägg om vad mina hästar får för foder ;)

Bolema och Jasmine får Hösilage och Hö blandat hälften av varje anledningen till det är att om man bara ger sin häst hösilage så kan den bli lös i magen och om sen bara ger den Hö så kan den bli hård istället.
Så att blanda är ganska lagom.

Kraftfoder där så får dom Müsli och i müsli så är det egentligen samma innehåll som i pellets men müslin är dyrare och ångkokt eller vad det heter vilket ska göra det bättre för magen typ lättare att smälta eller ngt (?)

Sen så får dom även B-vitamin när dom fäller så att pälsen ska bli fin och glansig

Sen så får dom även E-vitamin om dom gått ett hårdare tränings pass eller om dom varit ute och tävlat

Och ibland väldigt sällan så får dom glucosamin anledningen till att dom får det så sällan är att glucos amin räknas som ett dopnings preparat om du ska ut och tävla så att hästen måste vara fri från glucos amin 94 timmar (4dagar) innan start av tävling

och ibland så får dom även betfor, jag brukar ha med mig betfor ut på tävling
och om dom är lite hårda i magen så brukar jag blanda lite betfor mest vatten och parafym (?) olja som är bra för magen, det är väl det jag ger som foder mässigt sen så får dom ju självklart morötter och äpplen m.m ibland och gräs går dom jue ute och äter ;)




Seya!

www.rilfarna.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Malou

ganska roligt att glucosamin räknas som dopning! Det är ju ganska många som ger sina hästar det :P. Alla vet kanske inte om det :P

2011-05-02 @ 11:37:23
URL: http://maloousan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0