Åsikts inlägg!

blir ett åsiktinlägg då ;)


jag HATAR ungar som sitter och rider på graman!!
jag menar man kan ju inte rida för att man sitter och trycker ihop en häst på graman, det är en sak om man rider med det som en nödbroms som jag vet vissa som gör men då rider dom inte med det varje dag utan kanske t.ex om dom märker att hästen är skit stark när man rider ut.

men det finns så många som missanvänder dom!
själv skulle jag nog aldrig våga rida med det då om man håller för hårt i gramanen och rider på fel sätt med den så kan faktist hästen skada nack kotorna jätte-illa och till och med bryta nacken.
och då undrar man ju igentligen hur många som vill riskera att ens häst blir så allvarligt skadad på grund av att man ska försöka impa på någon för att vara cool eller liknande.

har sett flera såna fall och tycker det är så otroligt töntig!
man kan nästan alltid se om en häst har ridits på graman en längre tid, som om man ser att ryttarenär väldigt oerfaren och sitter pch gör ingenting men hästen går bakom hand och skänkel vill säga.
sen så finns det ju dom hästar som är välridna och går i en mjuk och stadig form oavsett vem som sitter på.

man kan ju förstås inte se det på alla som rider men på ganska många.

näe usch inget jag skulle använda om det inte behövdes på något sätt typ att man behövde ha en extra broms eller så ;)


såhär sitter en graman :)

gramaner kan ju vara bra att dom finns och det går ju under kategorin "hjälptygel" men det är som med allting att vissa okunniga människor tror att dom verkar dutiga om dom avänder samma utrustning som dom duktigare ryttarna gör, eller så gör dom det för att ponnyn ska se snyggare ut :P

vad tycker ni om graman??

Seya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0