Ridsporten styrs av pengar..

En sak jag tycker är riktigt tråkig är att nu är det inte riktigt skigligheten som styr vilka klasser man tävlar eller hur långt man kommer. Ni får säga vad ni vill men det är faktist hur mycket pengar man har som styr det hela.
Just nu är det det som styr hela ridsporten tyvärr..

Man kan liksom få hör "åhh jag vann SM igår och fy fan vad bra jag var och fan vad jag fick kämpa, jag har verkligen inte fått något gratis"
Så kollar man resultaten från SM tidigare år så har samma ponny vart med åren innan och vart placerad eller deltagit med bra resultat.
Då tänker man ju jo det var verkligen du som gjorde det oj vad du fått kämpa dig dit och det var inte så att ponnyn gjorde det mesta. Missförstå mig inte nu menar inte att ryttaren inte gjort något utan visst klart ryttaren behövt styra och sitta kvar.

Men folk som tycker det är bättre att säga att man inte fått något gratis att man verkligen fått kämpa osv.

Idag är det rätt få som verkligen får kämpa för att komma någon vart, dom duktiga ryttarna är oftast dom som man inte nämner dom som rider hästarna från början men sedan säljer dom till någon som vill ut och tävla och då får den personen creedet för allt.

Såhär ser det oftast ut --> Uppfödare --> Duktig ryttare --> Rik snorunge --> Liten ryttare som vill ha läromästare --> traplanda


nu menar jag inte att det alltid ser ut såhär men alltför ofta tyvärr..
Nu är det lätt att köpa framgång om man har tillräckäckligt med pengar förstås.

Men dom duktiga ryttarna tävlar oftast inte på dom högre nivåerna vissa tävlar inte alls, klart det finns dom som tävlar högre också klart det gör.

Dom flesta som är däruppe har föräldrar som köper hästar till dom för 100 000 kr om inte mer.
Det finns ju dom som är super duktiga där också såklart men dom behöver kämpa dubbelt så mycket för att nå den nivåen.

Och jag fattar inte varför alla hela tiden säger "jag har verkligen inte fått något serverat på silverfat" osv. Blir man bättre ryttare då eller? nej tror inte det.

Jätte-kul om du får en häst för 100 000 kr som hoppar MSV utan problem men blir så trött när alla hela tiden ska "jag har fått kämpa så mycker mer än alla andra bla bla"

Säg vad ni vill men tror alla egentligen vet att tyvärr är det inte alla som får möjligheten att tävla några större tävlingar pga pengar. Vissa får hästar för hur mycket pengar som helst av sina föräldrar har den något år tävlar SM tröttnar sen när inte kompisarna håller på längre och det är fester osv.



nu tänker jag absolut inte säga att "jag är så mycket bättre än alla andra osv" nej verkligen inte
jag är precis som alla andra i grund och botten kanske sticker ut lite på mitt CP-aktiga sättXD
jag är glad för dom möjligheter jag får.

mina föräldrar har kanske inte råd att köpa dom dyra hästarna till mig, dom som är färdiga och kan gå in och hoppa SM.
Nej jag har fått billiga hästar, när jag fick Jasmine hade jag Bolema och det var inte jätte-kul kanske eftersom jag inte kunde hoppa och hoppa var precis vad jag ville men köpte ponnyn för den höll för att hoppa si sådär 40cm vilket jag tyckte var helt otroligt då hon höll för lättare sånna pass.
Egentligen skulle jag haft storhäst efter Jasmine men så kom Pitou emellan.

Jag älskade den hästen från första stund redan när jag provred henne till ridskolan.
Hästen passade ju dock inte som ridskole häst, hon klarar inte att ha så många olika människor som håller på med henne varje dag.
Fick veta sen att i våras/somras att hon hade sparkat en tjej illa när hon skulle hämta henne i hagen hon är egentligen inte elak men missförståd men iallafall.

En sådan häst kan man ju inte riktigt sälja till vem som helst inte när hon fortfarande behöver ridas till lite.

Men är jätte glad att mina föräldrar ändå ger mig den möjligheten inte alla som får chansen att ta del av att rida till och se utveckling av underbara hästar så man sedan kan tänka till baka hur det var förut och tänka tänk att en del av det hela är min förtjänst tänk att jag har vart med och bidragit till detta. Tänk att jag får kalla dom underbara hästarna för mina och bara mina ingen annans.



HISS/DISS till långa åsikts inlägg från mig??

:)

Seya!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Äntligen klar med texten! Det är helt klar hiss, håller med dig totalt och hoppas vi träffas snart igen! Säg till också när du kommer o tävlar på BURF ;)

2011-12-03 @ 22:53:07
URL: http://mickaa.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Håller med dig! :))

Hiss såklart! :D

2011-12-03 @ 22:54:27
URL: http://skogensgard.blogg.se/
Postat av: Agnes ♥

tycker helt och hållet med dig!!

stor HISS såklart!! <33

2011-12-04 @ 10:39:10
URL: http://skogensgard.blogg.se/
Postat av: Malou

Håller med dig! Sen kan ju ingen rida en häst perfekt på en gång, man måste ju lära känna hästen innan men pengarna är helt klart inblandade i ens framgång!

Jag menar de som rider SM, hade dom haft de pengarna som t.ex jag har så skulle dom antagligen inte hoppat SM nu, kanske någon men inte lika många ;) <3



HISS!

2011-12-04 @ 18:34:33
URL: http://maloousan.blogg.se/
Postat av: Evelina

hiss till inlägget :)

2011-12-05 @ 11:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0