favorit i repris....ålder består bara av siffror..

så himla många på tävlingar som typ står och säger
"den ponnyn är säkert jätte-gammal bara kolla på svankryggen den kommer inte långt" och så
kanske ponnyn är 6år eller "kolla på den ponnyn kolla vad het den är och vilket go den har! den är nog bara 4år" och så
är ponnyn kanske som i Jasmines fall 24år, så vad är det igentligen som bestämmer ponnyns kapacitet?
är det utstrålningen? eller är det kapaciteten? och vad är det som är så mycket bättre med att ha en ung ponny?

för åldern är bara en siffra, innan vi köpte Jasmine så fick vi också
erbjudande om en 4årig D-ponny valack men mamma sa att vi skulle vänta
sen så kom erbjudandet om Jasmine, hon var 22år när vi köpte henne och hon var inte
precis min dröm ponny då utan jag ville hellre ha en ungponny som kunde hoppa högt

men sen när jag såg henne på ridskolan (inte först gången jag har ju sett henne hundra gånger)
men såg att hon hade tappat livsgnistan.
men om man kollar på henne nu när hon hoppar bättre än någonsinn (igår flög vi över 105cm)
och nu är hon trots det 24år.
så  jag tycker inte att åldern säger något om hästens kapacitet
eller utstrålning.

sen tycker jag att det är FANTASTISKT BRA att ridskolan sparat så på henne
alltså att hon ändå gått på ridskolan i 10år!
och aldrig varit skadad eller sjuk.
och efter dom 10åren när hon är 22år kunna hoppa L:C L:B klasser.

så jag tycker alla ni som har fördomar mot äldre hästar ska ta er en riktig
tankeställare och fundera på vad som är en "bra ponny" och en "dålig ponny"
själv har folk trott att jag skämtat när dom frågat hur gammal Jasmine är och jag svarat 24år
så man kanske ska tänka sig för ordentligt innan man säger att en ponny är "dålig"



fan vad fort 2 år går!!!

helt sjukt ju!

jag menar kolla på ponnyn i hel het
kolla pälsen och muskelaturen

bilderna tagna i somras:


bilder tagna i våras:


Seya!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tävling i Samarbete med Emmishopen på bloggen:)



http://kajsaochtuva.blogg.se/2011/november/tavling-i-samarbete-med-emishopen.html



Var gärna med och lycka till!:D



Förlåt om du fått detta flera gånger :(

2011-12-02 @ 23:29:42
URL: http://kajsaochtuva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0